10 φωτογραφίες που συγκλόνισαν τον κόσμο.

 Κάποιοι λένε οτι μια φωτογραφία αξίζει όσο χίλιες λέξεις. Στην προκειμένη περίπτωση αυτό αληθεύβει. Φωτογραφίες που συγκλόνισαν την ανθρωπότητα με το περιεχόμενο τους και άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος προσέγγιζε γεγονότα και καταστάσεις στο εξής. Έκαναν κάποιους να κλάψουν, άλλους απλώς να συγκινηθούν και κατά περιπτώσεις άλλαξαν τα μελλοντικά σχέδια ηγετών και κρατών.
lange-migrantmother02
Η μετανάστρια μητέρα Dorothea Lange,1936
Θεωρείται πως είναι μια απο τις φωτογραφίες που άλλαξαν τον κόσμο. Τραβήχτηκε τον Φεβρουάριο του 1936 και έμελλε να δείξει στην ανθρωπότητα το πρόσωπο της Μεγάλης Ύφεσης (Κραχ). Στη φωτογραφία αυτή φαίνεται η 32χρονη Florence Owens Thompson, μητέρα 7 παιδιών που μόλις είχε χάσει τον άντρα της. Η φωτογράφος έμεινε στην ιστορία ως μια από τις σπουδαιότερες φωτογράφους. Η Τόμπσον συνέχισε να ζει στην αφάνεια και να γυρίζει την Αμερική δουλεύοντας σκληρά μα πάντα με αξιοπρέπεια για να ζήσει την οικογένεια της.
ksiiskokfomous9
Το φιλί του τέλους του πολέμου, Alfred Eisenstaedt, 1945
O B’ Παγκόσμιος Πόλεμος μόλις έχει τελειώσει, οι Ιάπωνες σηκώνουν λευκή σημαία και οι Αμερικανοί στρατιώτες γιορτάζουν την λήξη καταφθάνοντας στην Νέα Υόρκη και πανηγυρίζοντας στους δρόμους της. Ένας από αυτούς φιλά την όμορφη νοσοκόμα
(που αργότερα αποδείχθηκε ότι ήταν βοηθός οδοντιάτρου) και γίνεται παγκοσμίως γνωστός χάρη στον φακό του Eisenstaedt. Ωστόσο, αυτό το φιλί δεν κρύβει μια ιστορία αγάπης, όπως πολλοί ρομαντικοί θα φαντάζονταν, αλλά τον ενθουσιασμό ενός ναύτη, ο οποίος φιλούσε εκείνη την ημέρα όποια γυναίκα έβλεπε μπροστά του, εισπράττοντας στην συνέχεια μια γενναιόδωρη σφαλιάρα. Παρόλα αυτά η φωτογραφία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Life και έγινε σύμβολο μιας νέας εποχής ειρήνης που ξεκινούσε.
oi-12-fotografies-pou-allaksan-ton-kosmo-kai-i-pragmatiki-istoria-piso-apo-autes
Η εκτέλεση ενός Vietcong, Eddie Adams, 1968
Στο νότιο Βιετνάμ, το 1968, ο αρχηγός των βιετναμέζικων κρατικών δυνάμεων Ngoc Loan εκτελεί εξ επαφής τον άμαχο. Ο Eddie Adams απαθανατίζει την στιγμή. Αργότερα, αποδεικνύεται πως ο άμαχος είναι ένας Vietcong, o αρχηγός της αντίπαλης ομάδας των ανταρτών, ο οποίος προηγουμένως είχε δολοφονήσει αμέτρητους αθώους πολίτες.
Ήδη, όμως, η παγκόσμια κοινή γνώμη είχε κατατάξει τον Loan στην κατηγορία των απάνθρωπων δολοφόνων και συνέδεσε την φωτογραφία με την φρίκη του πολέμου. Είναι η φωτογραφία που στην ουσία τέλειωσε έναν πόλεμο και κατέστρεψε μία ζωή, καθώς από τη στιγμή της δημοσίευσής της και μετά ο Ngoc Loan έγινε το πρόσωπο του μίσους και δεν μπόρεσε να κρυφτεί ποτέ.
Ο φωτογράφος Eddie Adams φέρεται να δήλωσε: «Ο Loan σκότωσε τον Vietcong με το όπλο του. Εγώ σκότωσα τον Loan με την φωτογραφική μου μηχανή».
fwtografies-allaxan-kosmo-07
Η φωτογραφία που σταμάτησε τον πόλεμο στο Βιετνάμ, Nick Ut 1972
Στο χωριό Trang Bang του Βιετνάμ, οι βόμβες ναπάλμ σκάνε και τα παιδιά τρέχουν πανικόβλητα.Το γυμνό κοριτσάκι της φωτογραφίας (που δήλωσε, σε μια συνέντευξη πολλά χρόνια μετά την φωτογραφία, ότι φώναζε Nóng quá, nóng qukim.phuc_.2001á, δηλαδή «πολύ ζεστό , πολύ ζεστό») έχει υποστεί σοβαρά εγκαύματα σε όλο του το σώμα και ο φωτογράφος, αφού αποτυπώσει το συγκλονιστικό στιγμιότυπο μεταφέρει το κοριτσάκι και μερικά ακόμη παιδιά σε κοντινό νοσοκομείο, όπου χρειάζονται αρκετές εβδομάδες για να επουλωθούν τα τραύματά τους. Το κοριτσάκι που επιβίωσε, η Kim Puch γεννημένη το 1963, έχει ιδρύσει τον δικό της φιλανθρωπικό οργανισμό για την προστασία των παιδιών θυμάτων πολέμου (Kim Phuc Foundation).
AS-RefID: C1142314300 E34000916
Το κορίτσι του Αφγανιστάν, Steve McCurry, 1984
Η ταυτότητά της άγνωστη μέχρι το 2002. Ο Στιβ Μακ Κάρι φωτογράφισε τη νεαρή Αφγανή με τα εντυπωσιακά καταπράσινα μάτια που τον κοιτούσε φοβισμένη σε στρατόπεδο προσφύγων στο Πακιστάν. Ο φωτογράφος έχει δηλώσει πως, βρισκόμενος στον καταυλισμό, τα βήματά του τον πήγαν από μόνα τους προς την κοπέλα, σαν να τον μαγνήτισε κάποια δύναμη. Πολύ πιθανόν να ήταν το υπέροχο βλέμμα της, που εκφράζει μέσα από την ομορφιά του όλο τον βουβό πόνο ενός λαού σε «εξο413px-Sharbat_Gula_on_National_Geographic_coverρία» και αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα εξώφυλλα του
περιοδικού National Geographic στην ιστορία της κυκλοφορίας του (τεύχος Ιουνίου 1985).
Τον Ιανουάριο του 2002 το συνεργείο του Νational Geografic βρήκε την γυναίκα μετά από μεγάλη προσπάθεια. Το όνομά της είναι Σαρμπάτ Γκουλά και είναι μέλος των Παστούν, μίας από τις πιο πολεμοχαρείς φυλές του Αφγανιστάν.
Εξηγεί ότι οι Παστούν βρίσκουν ειρήνη μόνο όταν είναι σε πόλεμο, και τα μάτια της Σαρμπάτ βγάζουν σπίθες. Είναι 28, ίσως 29 ή ακόμη και 30. Κανείς, ούτε καν η ίδια, δεν ξέρει στα σίγουρα.
foto_kosmos_1
Ο άνθρωπος των Τανκς, Τζεφ Βίντενερ, 1989
Λίγο πριν καταρρεύσουν πολλά κομμουνιστικά καθεστώτα στον κόσμο, Κινέζοι φοιτητές βγαίνουν να διαμαρτυρηθούν ειρηνικά στην πλατεία Τιεναν μέν και ζητούν μεταρρυθμίσεις. Τα τανκς απομακρύνουν τον κόσμο με την βία, αλλά ένας φοιτητής παραμένει μπροστά από τις ερπύστριες κουνώντας ειρηνικά τις… σακούλες που κρατά. Κανείς ποτέ δεν έμαθε το όνομά του, ούτε φυσικά την τύχη του, αλλά ο άνδρας που ανέκοψε την πορεία των τανκς έγινε γρήγορα παγκόσμιο σύμβολο που εκφράζει την ικανότητα του καθενός να κάνει την διαφορά και κυρίως ένα σύμβολο απένταντι στις θυριωδίες του κινεζικού καθεστώτος. Ο ίδιος ο φωτογράφος μιλώντας για την φωτογραφία που του χάρισε μια υποψηφιότητα για βραβείο  Pulitzer λέει : «Αυτό που έκανε ήταν απλά ανυπέρβλητο. Όλοι μιλούν για το θάρρος του. Κι εγώ φυσικά. Αλλά καμιά φορά αναρωτιέμαι πώς να ένοιωθε, τι να σκεφτόταν. Αν ήταν απογοητευμένος επειδή έχασε τη φίλη του ή συγγενείς και δεν σκεφτόταν ούτε τον εαυτό του». tank_men
«Είναι λυπηρό για την κινεζική ηγεσία, δεν καταλαβαίνω γιατί δεν τη δημοσιεύουν», συνεχίζει ο Βίντενερ. «Γιατί και οι δύο πλευρές έκαναν λάθη. Έπειτα από τραγωδίες της ανθρωπότητας οι χώρες κάποτε αναγνωρίζουν τα λάθη τους και ζητούν συγγνώμη. Αυτό δεν έγινε με την κινέζικη ηγεσία».
foto-kevin-carter
Το παιδί που σέρνεται, Nick Carter,1994
Ο δημοσιογράφος Nick Carter βρίσκεται στο Σουδάν στο πλαίσιο μιας δημοσιογραφικής αποστολής των NY Times. Όταν ακούει περίεργους ήχους σε μία κοντινή ανοιχτή έκταση, πλησιάζει και αντικρίζει το θέαμα ενός εξουθενωμένου κοριτσιού από το Σουδάν που προσπαθεί να φτάσει στο κέντρο σίτισης του ΟΗΕ που βρίσκεται ένα χιλιόμετρο μακριά. Ένα όρνιο έχει σταθεί λίγα μέτρα μακριά από το αποστεωμένο παιδί και περιμένει να πεθάνει για να ορμήξει. Ο φωτογράφος περιμένει υπομονετικά να βρει το κατάλληλο κάδρο, το απαθανατίζει και στην συνέχεια διώχνει το όρνιο. Η φωτογραφία κερδίζει το Pulitzer αλλά όλοι αναρωτιούνται γιατί ο Carter δεν βοήθησε το κορίτσι να φτάσει στο κέντρο, χαρακτηρίζοντάς τον ως το «δεύτερο αρπακτικό» του σκηνικού. Ποτέ δεν μαθεύτηκε τι απέγινε το κοριτσάκι της φωτογραφίας. Γράφτηκε πως ο Κάρτερ το σήκωσε και το πήγε στους γιατρούς, στο κέντρο όπου μοίραζε συσσίτιο η UNICEF, αλλά κανείς δεν ξέρει. Ο ίδιος, όποτε ρωτήθηκε, έλεγε «το πήραν».
Ο φωτογράφος αυτοκτονεί λίγα χρόνια αργότερα αφήνοντας ένα σημείωμα που ήταν πολυσέλιδο και απευθυνόταν στον Γιοάο Σίλβα, τον άλλον αυτόπτη μάρτυρα εκείνης της φωτογράφησης και εκτός των άλλων έλεγε: «Αγαπητέ Θεέ, υπόσχομαι ότι δεν θα πετάξω πια άλλο φαγητό στα σκουπίδια, όσο άνοστο και αν είναι. Προσεύχομαι, ότι θα προστατεύεις την ψυχή αυτού του παιδιού…» ,«πραγματικά, πραγματικά λυπάμαι,», «Ο πόνος της ζωής υπερισχύει της χαράς σε σημείο ότι η χαρά δεν υπάρχει »,«Χωρίς λεφτά για τηλέφωνο, για το νοίκι μου, για να υποστηρίξω το παιδί μου, για να ξεπληρώσω τα χρέη μου, χρήματα, χρήματα, χρήματα, μα πάνω απ’ όλα, οι εφιάλτες από τις ζωντανές θύμησες από δολοφονίες, και πτώματα, και θυμός πολύς, και πόνος ανείπωτος, για παιδιά που πεινάνε, για τρελούς, συχνά και αστυνομικούς, που πατάνε τη σκανδάλη, δεν αντέχω άλλο, φεύγω», ήταν η τελευταία παράγραφος του σημειώματος που άφησε πίσω του.
(πληροφορίες από Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων)
 attack_2
9/11- 11Η Σεπτεμβρίου 2001
Ο Άντρας που πέφτει, Richard Drew, 2001
Το 2002 με αφορμή την τρομοκρατική επίθεση της Αλκάιντα στο παγκόσμιο κέντρο εμπορίου και τους περισσότερους από 3000 νεκρούς αμερικανούς και μη πολίτες , τα ο Οργανισμός των βραβείων Pulitzer απονέμει βραβεία σε μια πληθώρα φωτογραφιών από το τραγικό συμβάν.
attack_20 iwo-9-11-final  attack_8 - Αντίγραφο attack_12attack_7 - Αντίγραφο
Ο Άντρας που πέφτει είναι ο τίτλος μιας φωτογραφίας που τράβηξε ο Richard Drew κατά την διάρκεια των επιθέσεων στους Δίδυμους Πύργους του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου στις 9:41:15 το πρωί. Στην εικόνα βλέπουμε έναν άνθρωπο που πέφτει από τους πύργους.9518514651771812719 Η δημοσίευση αυτής της φωτογραφίας αμέσως μετά τις επιθέσεις εξόργισε ορισμένα τμήματα του αμερικανικού κοινού. Τα περισσότερα μέσα μαζικής ενημέρωσης αρνήθηκαν να συμπεριλάβουν αυτή την εικόνα στις ειδήσεις τους, προτιμώντας να δείξουν φωτογραφίες που απεικονίζουν πράξεις ηρωισμού και θυσίας. Η φωτογραφία θεωρήθηκε πως δείχνει το πόσο αδύναμος και εύθραυστος είναι ο άνθρωπος.
Ashural Bombing
Tarana ,Massoud Hosseini,2011
H Τarana 12 χρονών ουρλιάζει λίγα δευτερόλεπτα μετά την ανατίναξη βομβιστή σε κεντρικό σημείο της Καμπούλ στις 6 Δεκεμβρίου 2011. Από τη βομβιστική επίθεση στο σιιτικό τέμενος στην αφγανική πρωτεύουσα Καμπούλ κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων της Ημέρας της Ασούρα σκοτώνονται τουλάχιστον 50 άτομα και εκατοντάδες ακόμα τραυματίζονται.Ανάμεσα στους νεκρούς και ο επτά χρονών αδελφός της Ταράνα. Λίγες ώρες αργότερα γίνεται και νέα επίθεση στην πόλη Μαζάρ-ι-Σαρίφ, με απολογισμό τουλάχιστον 4 θύματα.
14_Pulitzers_Syrias_Civil_War_JPEG_0f4d5.limghandler
Πόλεμος στην Συρία , 2014
Στους μεγάλους νικητές των βραβείων Pulitzer της χρονιάς αυτής το Associated Press που κέρδισε το βραβείο για την φωτογραφική κάλυψη Έκτακτης Είδησης με την δουλειά των φωτογράφων του στη Συρία. Σοκαρισμένη γυναίκα θρηνεί έξω από νοσοκομείο στο Χαλέπι της Συρίας, ύστερα από το θάνατο δεκάδων αμάχων μεταξύ των οποίων και τέσσερα παιδιά (από τη σειρά φωτογραφιών του AP που κερδισαν τον διαγωνισμο).
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s